מה אוכלים טבעונים מתכונים טבעוניים

ריזוטו: גירסת הגריסים

ישי רוזנבאום
נכתב על ידי ישי רוזנבאום

ריזוטו מגריסים, או בשמו המתבקש: גריזוטו. מתכון למנה סתווית טבעונית, עם כרוב ניצנים, זוקיני וטופו.

שוב הוא פה, הסתיו הזה, עם השלכת, הגשם והרוח. ועם כל חיבתי המועטה אליו, עם הסתיו מתחילה גם פעילות מעניינת יותר במטבח שלי. כי עם ירידת הטמפרטורות, כך עולה המוטיבציה שלי לבחוש בסירים מהבילים על האש.
וחוץ מזה, עם הסתיו מגיע לשווקים גם אחד הירקות החביבים עלי ביותר, הלא הוא כרוב הניצנים, שאף פעם לא נמאס לי ממנו ומלחשוב על עוד ועוד דרכים להשתמש בו, והפעם – עם גריסי פנינה. וכך נולד לו ריזוטו גריסים, או בשם המתבקש: גריזוטו.

לא צריך להיבהל: הגריזוטו, כמו הריזוטו שלי, מיועד לעצלנים, ואינו דורש עבודה קשה במיוחד. הרעיון הוא לבשל את כל המרכיבים יחדיו, ובסוף להשקות אותם בשמנת צמחית, ולהמשיך בבישול קצר תוך בחישה עד לקבלת דייסה "ריזוטית".
היתרון של גריסי פנינה על אורז: זמן הבישול קצר יותר (הקפידו לא לבשל אותם יותר מדי – אנחנו רוצים אותם נגיסים).

אני ממליץ להשתמש במחבת עמוקה או ווק, אבל אפשר כמובן גם בסיר.
המתכון גם פתוח לשינויים והתאמות, לפי טעמכם – ראו הערות למטה.

גריזוטו עם כרוב ניצנים, פטריות, זוקיני וטופו

  • מספר מנות: 3-4 מנות, או 2 מנות גדולות מאוד
  • זמן הכנה: 10 דקות
  • זמן בישול: 25 דקות

מצרכים:

  • 200 גרם טופו חתוך לקוביות
  • 1 בצל בינוני/גדול, קצוץ גס
  • 12-15 כרובי ניצנים טריים, שלמים או חתוכים לחצאים (אפשר גם קפואים)
  • 1 קישוא, חתוך לקוביות
  • 6-8 פטריות שמפיניון, או פטריות אחרות לפי טעמכם, בנפח דומה, חתוכות לקוביות או פרוסות
  • 1 כוס (150-200 מ''ל) גריסי פנינה
  • 1 מיכל (250 מ''ל) שמנת צמחית - סויה, שיבולת שועל וכד' (רצוי עתירת שומן, לפחות 15%)
  • תבלינים: מלח, פלפל שחור, קמצוץ אגוז מוסקט, מעט טימין, בזיליקום טרי/יבש

אופן הכנה:

  1. מחממים שמן במחבת עמוקה ומקפיצים את קוביות הטופו עד להזהבה קלה.
    בינתיים מרתיחים בקומקום 2 כוסות מים.

  2. מוסיפים את הבצל ומממשיכים להקפיץ עד שהבצל מזהיב קלות.

  3. מוסיפים את כרוב הניצנים, הקישוא והפטריות וממשיכים בהקפצת/בחישת המרכיבים עוד כ-2-3 דקות.

  4. מוסיפים את התבלינים, חוץ מהמלח, מערבבים.

  5. מוסיפים את הגריסים, מערבבים היטב, מוסיפים כוס וחצי מים, מערבבים, מנמיכים את האש, מכסים את המחבת ומבשלים במשך כ-15 דקות, עד שהמים נעלמים והגריסים רכים (אבל לא רכים מדי).

  6. ממליחים לפי הטעם (כן, אפשר לטעום...)

  7. מוזגים פנימה את השמנת הצמחית ומערבבים היטב. מבשלים על האש הקטנה ביותר עוד כ-2 דקות תוך בחישה מתמדת (לא לתת לשמנת לרתוח - יש סוגים מסוימים שמתפרקים כאשר הם מגיעים לרתיחה).

  8. מכבים את האש, מכסים את המחבת, ונותנים לתבשיל לעמוד כ-5 דקות לפני שמגישים.
    מתקנים תיבול לפי הצורך.

הערות:

  • על פי אותו עיקרון אפשר להשתמש במקום או בנוסף בכל ירק אחר שעולה על דעתכם, למשל קולרבי חתוך לקוביות (נהדר), אבל באופן כללי אני ממליץ לא לערבב במתכון הזה יותר מ-2-3 סוגי ירקות, אחרת זה סתם ברדק
  • בתמונות פה ניתן לראות שתי גרסאות: אחת עם פטריות שמפיניון, ואחת עם פטריות מלך היער חתוכות לקוביות. למתכון הזה אני מעדיף את המלך, אבל הן לא תמיד זמינות בשוק, אז אפשר בהחלט להסתפק בפטריות שמפיניון.
  • אם מדובר במנה שהיא תוספת, ולא עיקרית, אפשר לוותר על הטופו.
  • במקום שמנת סויה, אפשר להשתמש בחלב או שמנת קוקוס. לוקח את המתכון למקום אחר לגמרי מבחינת הטעם, אבל לא בהכרח למקום רע...

אודות הכותב

ישי רוזנבאום

ישי רוזנבאום

טבעוני, אוהב חתולים (אבל גם חיות אחרות) ואופטימיסט נצחי. למרות שבני האדם מתעקשים להוכיח אחרת, עדיין מאמין במין האנושי וביכולתו להפוך את העולם למקום טוב יותר. במקור קיבוצניק, בהמשך תל אביבי, כיום בברלין. אוהב לבשל, לכתוב, לקרוא, לצלם, לצפות בכדורגל, לדבר ולהקשיב. אבל לא הכול בעת ובעונה אחת, כמובן. מנהל תכנים ובונה אתרים באינטרנט. מתעקש שיכנו אותו "סוס"

להשאיר תגובה