ארוחה ב-12 דקות מה אוכלים טבעונים מתכונים טבעוניים מתכונים מהירים

ארוחה ב-12 דקות: ריזוטו מהיר עם טופו צלוי ואגוזים

נכתב על ידי ישי רוזנבאום

בשלן אורח: זשה שוורץ

אני לא רוצה לנקר עיניים, אבל אין ברירה: במשרד שבו אני עובד יש מטבח מצויד היטב – כולל כיריים אינדוקציה! – שמאפשר להכין ארוחות מלאות, ולא רק לחמם במיקרוגל שאריות עייפות מאתמול. כך שיחק מזלי, וכבר קרוב לשלוש שנים אני נהנה בהפסקת הצהרים שלי לא רק מהעונג שבבישול, טיגון והקפצה, אלא גם מארוחה טרייה, חמה וביתית.

טוב, אולי קצת הגזמתי עם ה"ביתית". מה שאני אוכל במשרד זה לא בדיוק מה שאני נוהג להכין בבית. אילוצי הזמן של הפסקת הצהרים יצרו אתגר מעניין: הכנת ארוחה חמה (ליתר דיוק, מנה אחת גדולה, משביעה ומזינה) בלא יותר מ-10-15 דקות – כדי שיישאר גם זמן לשבת, לאכול וליהנות מההפסקה לפני שחוזרים לעבודה. ואילוצים, כידוע, מוציאים מאיתנו את המיטב, ומגבלת הזמן הזאת הולידה שלל קיצורי דרך חדשים ועיגולי פינות (במובן הטוב של הביטוי).

וכך גם נולד אתגר 12 הדקות: סדרת מתכונים שאפשר להכין ב-12 דקות או פחות, ולא בהכרח רק במשרד. ובבקשה, אל תעמדו עם שעון-עצר ותתפסו אותי במספר (יש לנו במשרד, כזכור, כיריים אינדוקציה, שחוסכות לא מעט זמן…) – יותר משחשוב משך הזמן המדויק, חשוב העיקרון: כדי לאכול טבעוני, בניגוד להנחה הרווחת, לא צריך לבלות שעות במטבח. יש דרכים לקצר דרך, לאלתר ולקמבן, גם בלי לוותר על הטעם ועל ההנאה.

בחודשים האחרונים, ביוזמתו של הקולגה הטבעוני זשה שוורץ, המכונה זש, התחלנו לערוך בינינו טאנדם-בישול: כל יום אחד מאיתנו מבשל לשנינו, וכך לא רק מרוויחים עוד כמה דקות של הפסקה, אלא גם נחשפים לרעיונות הקולינריים האחד של השני ומקבלים השראה זה מזה. המתכון הראשון באתגר הוא אפוא של הקולגה זש.

ריזוטו עם טופו צלוי ואגוזים

  • מספר מנות: 2-3 מנות, תלוי עד כמה אתם רעבים
  • זמן הכנה: 2-3 דקות
  • זמן בישול: 9-10 דקות

מצרכים:

  • 1 כוס (200 מ''ל) אורז לבן (זש השתמש באורז חצי-מבושל לקיצור זמן ההכנה, אבל אפשר גם עם כל סוג אורז לבן רגיל)
  • 200 גרם טופו חתוך לקוביות - מומלץ טופו מעושן, אם יש בהישג ידכם
  • 1 בצל קטן, קצוץ
  • כ-125 מ''ל (חצי מיכל סטנדרטי של 250 מ''ל) שמנת צמחית לפי טעמכם - כמה שמנה ככה טעימה
  • 1 צנצנצת שימורים קטנה (200 גרם) של תערובת אפונה וגזר
  • 2-3 חופנים תערובת אגוזים לפי טעמכם (קלויים או טריים)
  • מלח ופלפל לתיבול

אופן הכנה:

  1. מבשלים את האורז. אם מדובר באורז לבן רגיל ולא מבושל מראש, מספיק לבשל אותו במשך 10-12 דקות, לקבלת אורז דייסתי ודביק, באופן הבא: מרתיחים מראש מים בקומקום החשמלי, ובזמן שהמים רותחים מחממים את האורז בסיר. מוסיפים את המים, בוחשים היטב, סוגרים את הסיר, מקטינים את האש ומבשלים במשך 10-12 דקות בלי לפתוח את הסיר ובלי לבחוש את האורז.

  2. בזמן שהאורז מתבשל, מטגנים במחבת עם מעט שמן את הטופו והבצל עד שהם מזהיבים או אפילו משחימים (תלוי כמה אתם ממהרים).

  3. ברגע שהאורז מוכן, מוסיפים לו את השמנת, האפונה והגזר, מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם, ומערבבים היטב.

  4. מחכים עוד דקה ונותנים לאורז לספוג את הנוזלים. מעבירים את הריזוטו לצלחת עמוקה, מניחים מעליו את הטופו והבצל, ומפזרים למעלה חופן של תערובת האגוזים.

  5. זהו, נא לפזר את ההפגנה. בחיי שנגמרו כל שלבי ההכנה. לוקח יותר זמן לקרוא מאשר להכין, אז יאללה, לעבודה.

אודות הכותב

ישי רוזנבאום

טבעוני, אוהב חתולים (אבל גם חיות אחרות) ואופטימיסט נצחי. למרות שבני האדם מתעקשים להוכיח אחרת, עדיין מאמין במין האנושי וביכולתו להפוך את העולם למקום טוב יותר. במקור קיבוצניק, בהמשך תל אביבי, כיום בברלין. אוהב לבשל, לכתוב, לקרוא, לצלם, לצפות בכדורגל, לדבר ולהקשיב. אבל לא הכול בעת ובעונה אחת, כמובן. מנהל תכנים ובונה אתרים באינטרנט. מתעקש שיכנו אותו "סוס"

להשאיר תגובה