מה אוכלים טבעונים מתכונים טבעוניים

הרוטב הכי מושחת בעולם

שילוב מנצח. רוטב טחינה וחמאת בוטנים
נכתב על ידי ישי רוזנבאום

לפני כמה שנים בערך נשארתי לילה בעבודה כדי להעלות לאוויר אתר חדש או איזו מערכת-שקר-כלשהו. יום קודם סיכמנו בינינו שכל אחד יביא משהו לאכול, ובשעות המתות של הלילה נארגן לנו ארוחת שחיתות. אחד מעמיתיי הביא קופסה מלאה באטריות קרירות וצנצנת עם רוטב תוצרת בית בצבע בז', והודיע "אתם חייבים לנסות את זה". כשהתעניינתי מה מכיל הרוטב, הוא לא הסכים להגיד לי, והתעקש שקודם כל נטעם. רק אחרי שאיימתי עליו קצת והפחדתי אותו שאולי יש אנשים שאלרגיים לאחד ממרכיבי הרוטב, הוא התרצה ואמר שמדובר בשילוב של חמאת בוטנים וטחינה. וואללה. עד אז מעולם לא עלתה בדעתי האפשרות של שילוב שכזה. שאלתי את החבר אם לא צריך לחמם אותו ואת האטריות, והוא אמר שזה הכי טוב כשזה מוגש קר. ואכן, הרוטב היה מאוד טעים.

למרות שהרוטב היה באמת מצוין, שכחתי ממנו. בעיקר משום שטחינה וחמאת בוטנים לא היו אז מרכיבים קבועים במטבח שלי. לפני 3-4 שנים, אחרי שהם הפכו לכאלה, מצאתי את עצמי מהרהר בכך, שמדובר בשני מרכיבים מאוד דומים באופיים, ולכן אפשר, אולי, לשלב ביניהם. חיפוש זריז בגוגל העלה למעלה ב-70 אלף תוצאות בעברית לשילוב של "רוטב טחינה וחמאת בוטנים". המממ, טוב, חשבתי לעצמי, כנראה שמישהו חשב על זה לפני. אין מה לומר, סניליות זה דבר נהדר – כל יום לומדים משהו חדש.

טוב, אולי זה לא הרוטב הכי מושחת בעולם, אבל אלה לפחות התגובות שאני מקבל מאנשים שעמם אני חולק את המתכון הזה, ושמתלוננים שאני הורס להם את הדיאטה. אבל שחיתות לא מתבטאת רק באחוזי שומן ובספירת קלוריות. כל טבעוני יודע שטחינה היא המלכה הבלתי מעורערת של המטבח הטבעוני. ואם טחינה היא המלכה, חמאת בוטנים היא אחותה הממורמרת של המלכה שבטוחה שהיא ראויה לא-פחות לכתר ושזה הכול יחסי ציבור וזה. וכשלוקחים את שתי בנות האצולה האימתניות האלה ומחברים אותן לקואליציה, מתקבל שלטון טרור מפלצתי, שפשוט כופה על נתיניו לאכול עוד ועוד מהרוטב הזה. הכוח משחית, ראו הוזהרתם.

ולאחר ששרדתם את תשפוכת השטויות הזאת, הנה המתכון.
אציין כי מדובר בגירסה שלי, שנרקחה לאחר שבחנתי וניסיתי כמה מתכונים שמצאתי ברשת. יש אינספור גרסאות לרוטב, ביחסים משתנים של טחינה/חמ״ב. אל תשברו על זה את הראש. מדובר בשני מרכיבים כה נפלאים, שפשוט כל שילוב ביניהם יעבוד. אי אפשר לטעות.

רוטב טחינה וחמאת בוטנים

  • זמן הכנה: 5 דקות
  • זמן בישול: 10 דקות

מצרכים:

  • 6 כפות טחינה גולמית
  • 1 כף חמאת בוטנים (רצוי טבעית, ללא סוכר ושאר תוספים. אפשר גם כזאת עם שברי בוטנים, לתוספת קראנצ׳יות)
  • 1-2 כפות רוטב צ'ילי מתוק
  • 2-3 כפות רוטב סויה
  • 1/2 כפית שמן שומשום
  • כף סוכר או סילאן או סירופ אגבה (לא חובה. בוודאי אם השתמשתם בחמאת בוטנים ממותקת. וסוכר יש גם ברוטב הצ׳ילי)
  • קצת ג'ינג'ר מגורר
  • 1 שן שום כתושה
  • חצי כוס מי ברז

אופן הכנה:

  1. מערבבים את כל המרכיבים בתוך סיר קטן, ומחממים את התערובת על אש קטנה תוך כדי בחישה מתמדת.

  2. אם העיסה סמיכה ודביקה מדי, מוסיפים עוד קצת מים.

  3. ממשיכים לבחוש תוך הוספת מים (בעדינות). המטרה היא להגיע למרקם נוזלי אך סמיך מאוד.

  4. אם נראה לכם שהמרקם נוזלי מדי, אין בעיה, פשוט תוסיפו עוד כף טחינה.

הערות:

לא מספיק מושחת לטעמכם? תוסיפו פנימה כף או שתיים של חלב קוקוס, כי למה לקמץ בקלוריות. מתקבל רוטב שונה לחלוטין, אבל גם נפלא.

את הרוטב הזה אפשר לשדך לאטריות אורז, אטריות שעועית, אטריות סובה, אודון או כל פחמימה אחרת. גם עם פסטה או ניוקי זה עובד. מומלץ להגיש קר, אבל לא בטוח שתצליחו להתאפק עד שהכול יתקרר. זה בסדר, זה טעים גם כשזה חם.
אפשרות נוספת היא להגיש את הרוטב כמטבל ל"גלילות-קיץ" (Summer Rolls) – ירקות עטופים בדפי אורז.

אודות הכותב

ישי רוזנבאום

טבעוני, אוהב חתולים (אבל גם חיות אחרות) ואופטימיסט נצחי. למרות שבני האדם מתעקשים להוכיח אחרת, עדיין מאמין במין האנושי וביכולתו להפוך את העולם למקום טוב יותר. במקור קיבוצניק, בהמשך תל אביבי, כיום בברלין. אוהב לבשל, לכתוב, לקרוא, לצלם, לצפות בכדורגל, לדבר ולהקשיב. אבל לא הכול בעת ובעונה אחת, כמובן. מנהל תכנים ובונה אתרים באינטרנט. מתעקש שיכנו אותו "סוס"

תגובה אחת

להשאיר תגובה