מה אוכלים טבעונים מתכונים טבעוניים

ארוחה שלמה בסיר: מרק עגבניות עם כרוב וטופו

נכתב על ידי ישי רוזנבאום

אחד המאכלים הזכורים לי היטב מילדותי, שעד היום אני משחזר לפעמים בבית, הוא כרוב מבושל ברוטב עגבניות. הזיכרון שלי מהמנה של ילדותי הוא של כרוב מבושל עד חורמה ברוטב אדום מרוכז (מן הסתם על בסיס רסק עגבניות תעשייתי להחריד) ומתוק מאוד (ככל הנראה עם חיזוק של סוכר, כמיטב המסורת הפולנית), שנהגתי לאכול על ערימה של אורז לבן מבושל.

מנה נוספת שזכורה לי, ושבילדותי לא כל כך אהבתי, היא מרק עגבניות עם אורז. גם המרק הזה היה מתוק מאוד, והאורז בושל בפנים עד שהתפרק ושכמעט לא ניתן היה לזהות שמדובר באורז, והפך את התבשיל לדייסה כמעט מוצקה. היום אני מת על המרק הזה (כמובן כאשר מכינים אותו כמו שצריך), אבל בתור ילד התקשיתי להתגבר עליו.

כבר כמה ימים שאני מתכנן להכין כרוב מבושל ברוטב עגבניות, אלא  שהדבר מעורר בעיה: היות וזו תוספת די דלה בערכים תזונתיים, היא לא יכולה לתפקד כארוחה בפני עצמה, וזה אומר שאצטרך להכין משהו נוסף ליד. ואני, כידוע, עצלן. עניין נוסף הוא שאני חי בברלין, ואתם בטח מנחשים שנורא קר פה, והדבר מעורר אצלי חשק להכין מרקים על בסיס כמעט יומיומי. וכך נולד הרעיון לשלב בין שתי המנות שהוזכרו פה למעלה – גם מרק עגבניות, גם כרוב מבושל, וכדי להשלים את הערכים התזונתיים ולהפוך את החגיגה לארוחה מלאה, נכנסו פנימה גם טופו ואורז.

הטופו עובר השחמה במחבת. מומלץ

כמה מילים על טופו: אני קורא ברשת לעיתים קרובות תלונות של בשלנים, בעיקר טבעונים חדשים, על כך שאינם אוהבים טופו, ובעיקר לא את המרקם שלו, או שהם לא תמיד יודעים איך להשתמש בו. על כן ההמלצה שלי: לפני שמשלבים טופו  בתבשיל/מרק/קדירה/מוקפץ, כדאי מאוד לחתוך אותו לקוביות או פרוסות או רצועות, ואז לצלות, לטגן או לאפות אותו. כך הוא מקבל מרקם נגיס ופריך יותר. השריה ברוטב סויה ואז אפייה ממושכת בתנור (לפחות חצי שעה, ואפשר גם עד שעתיים) בחום בינוני-נמוך (130-150 מעלות), תוך הפיכת קוביות הטופו מדי פעם, נותנת לטעמי את התוצאה הטובה ביותר. למי שקצר בזמן – אפשר לצלות במחבת נון-סטיק עם מעט שמן עד להזהבה/השחמה (ראו תמונה).

מרק עגבניות עם כרוב, טופו ואורז

  • מספר מנות: 8
  • זמן הכנה: 20 דקות
  • זמן בישול: 25 דקות

מצרכים:

  • 1 כרוב לבן קטן או 1/2 כרוב גדול קצוץ (אל תדקדקו עם הכמויות)
  • 1 בצל קצוץ
  • 1 זוקיני חתוך לקוביות (לא חובה)
  • 1 חבילת טופו חתוך לקוביות ומטוגן/אפוי (ראו הנחיות למעלה)
  • 2-3 שיני שום כתושות
  • 300-400 מ''ל רסק עגבניות
  • 3/4 כוס אורז לבן
  • תבלינים: מלח, פלפל שחור, פפריקה מתוקה, בזיליקום

אופן הכנה:

  1. בסיר (בנפח 3 ליטר) מחממים מעט שמן לטיגון ומטגנים את הבצל והכרוב מספר דקות.

  2. מוסיפים את הזוקיני ואת הטופו ומערבבים

  3. מוסיפים את השום ואת רסק העגבניות ומערבבים

  4. ממלאים את הסיר במים רותחים

  5. מתבלים לפי הטעם, מוסיפים את האורז ומערבבים

  6. מקטינים את האש וממשיכים לבשל על אש קטנה עוד 15-25 דקות. המטרה היא שהאורז יתבשל מספיק, ושהכרוב יתבשל "אל דנטה" ויישאר מעט פריך, אבל גם אם הוא יוצא רך לגמרי, זה ממש לא נורא. בעיקרון, כאשר האורז רך, המרק מוכן.

הערות:

- הזוקיני במתכון לא הכרחי. השתמשתי בו כי במקרה היה במקרר זוקיני שהתחיל להתיישן. תרגישו חופשי לוותר עליו, או לחלופין, להשתמש בכל ירק אחר לפי בחירתכם.
- במקום אורז אפשר להשתמש גם בבורגול או בפסטה קטנה. במקרה כזה, 15 דקות בישול אמורות להספיק.
- אם רוצים להשתמש באורז מלא, יש להאריך את זמן הבישול בהתאם - בערך 30 דקות.
- אם רוצים מרק קליל יותר, אפשר לוותר על האורז.
- אם רוצים מרק שישמש רק כמנה ראשונה, אפשר לוותר גם על הטופו.

 

אודות הכותב

ישי רוזנבאום

טבעוני, אוהב חתולים (אבל גם חיות אחרות) ואופטימיסט נצחי. למרות שבני האדם מתעקשים להוכיח אחרת, עדיין מאמין במין האנושי וביכולתו להפוך את העולם למקום טוב יותר. במקור קיבוצניק, בהמשך תל אביבי, כיום בברלין. אוהב לבשל, לכתוב, לקרוא, לצלם, לצפות בכדורגל, לדבר ולהקשיב. אבל לא הכול בעת ובעונה אחת, כמובן. מנהל תכנים ובונה אתרים באינטרנט. מתעקש שיכנו אותו "סוס"

להשאיר תגובה