מתכונים טבעוניים

המבורגר שיבולת שועל

ידידותי יותר לסביבה. המבורגר משיבולת שועל
נכתב על ידי ישי רוזנבאום
אלכוהול. הדרך לשרוד ברביקיו בשרי

אלכוהול. הדרך לשרוד ברביקיו בשרי

מה עושה טבעוני שמוזמן לברביקיו בפארק לכבוד יום-הולדת של חבר?

  1. הוא יכול להתעלם מההזמנה או להמציא איזה תירוץ. אבל אז יגידו עליו שהוא אנטי-סוציאלי ולא חבר טוב.
    .
  2. הוא יכול לאשר הגעה, ואז להעלות לדף האירוע בפייסבוק פוסטים נוקבים נגד אכילת בשר, קישורים למאמרים והרצאות על הנזקים של התעשייה ולסרטונים של פרות נטבחות. אבל אז יגידו שהוא מטיף ו"חופר" ו"יאללה אחי, מה נסגר איתך, תן ליהנות".
    .
  3. הוא יכול לבוא ל״מסיבה״ בלי להביא שום דבר מאכל, ולספר למשתתפים מה בדיוק הם צולים ואוכלים שם, בשילוב ממונן היטב של מילות מפתח כגון "אנטיביוטיקה", "שומן טראנס", "הורמונים", "פוספאטים", "מוגלה" (אפשר גם ״תאים סומטיים״ במקום. זה מוציא אותך משכיל יותר), "צואה", "סבל", "אונס" ו"שואה" (הולם במיוחד כשהברביקיו המדובר מתקיים בלב ברלין). אבל אז יגידו שהוא מקלקל מסיבות סדרתי, לא נותן לאנשים ליהנות, ״כבד״ ובכלל, תגידו, אנשים, מי הזמין את הנודניק הזה?!.
  4. צ'ארם איטלקי בפעולה

    צ'ארם איטלקי בפעולה

    והוא יכול להכין בבית המבורגרים טבעוניים, טחינה וכרוב כבוש, לקנות פיתות ולבוא לאירוע עם אלטרנטיבה קולינרית טעימה. וגם להביא הרבה אלכוהול – כדי לסייע בהתמודדות עם המראה הקשה והכואב של חלקי הגופות על הגריל, וכדי להיות מספיק סבלני וידידותי כלפי גורסי הבשר שמסביב..

  5. תשובה מספר 4 + לבוא עם חולצה של אינטר בידיעה שחתן השמחה הוא אוהד של מילאן. מה? זה לא יפה מצדי? ולהזמין טבעוני לברביקיו זה יפה?!

לא תחליף, סתם טעים

כבר כתבתי בעבר שאני לא אוהב ״תחליפי״ בשר. כלומר, אולי במקרה אני אוהב מוצר כזה או אחר מז'אנר ה"בשר הצמחי" והוא ערב לחכי, אבל זה לא תחליף ולא צריך להיות תחליף. אני מסכים לחלוטין עם כל ה(מ)טורפים למיניהם: אין שום מוצר צמחי שמשתווה לבשר מבחינת טעם ומרקם. אבל לא צריך בכלל להתיימר ליצור תחליף כזה. המטבח הטבעוני מציע עושר מהמם ומרהיב של טעמים ומרקמים, כדי להשכיח לחלוטין את העובדה שפעם נהנינו מהטעם של מוות של יצור אחר.

המבורגר שיבולת שועל. מחכה למנגל

המבורגר שיבולת שועל. מחכה למנגל

ובכל זאת, המבורגרים צמחיים. משיבולת שועל*.
* הבהרה: לא מכיל שועל.

אם מישהו בכל זאת מתעקש להביא המבורגר טבעוני ביתי למנגל, זה ההמבורגר. ניסוי מבוקר שנערך בבני אדם (אורחים בביתי), הוכיח שגם חובבי בשר יתענגו עליו, ואפילו יבקשו את המתכון. הוא לא ״תחליף״, הוא פשוט טעים. והוא כמובן גם זול מאוד (ובריא יותר) בהשוואה להמבורגרים צמחיים קנויים.

יצרני התחליפים למיניהם מתמקדים בסויה ובסייטן (חלבון חיטה), וכפי שדווח לאחרונה מכיוונו של ביל גייטס, גם בחלבון-עדשים (מסתבר שזה הלהיט הבא, שמצליח להפיל בפח גם אוכלי בשר כבדים), אבל עד שביל גייטס יסיים את המו״פ, בורגר שיבולת שועל (להלן בש״ש) הוא הבחירה שלי כשאני מחפש משהו שקצת, איכשהו, בקושי, יהווה תחליף להמבורגר-מוות.

את המתכון המלא אפשר למצוא בקישור הזה (ויש לו עוד גרסאות ברשת. תכירו: גוגל), אני רק אחדד ואבהיר כמה דברים, ואוסיף כמה טיפים:

  • העיסה, רגע לאחר ההכנה. מומלץ להכניס ללילה למקרר

    העיסה, רגע לאחר ההכנה. מומלץ להכניס ללילה למקרר

    מגרדים בראש ושואלים מה זה לעזאזל שמרי בירה? זה בסדר, לא חייבים להשתמש בכל המרכיבים שבמתכון. למעשה, הרכיבים ההכרחיים כדי ליצור את ה"בשר" הם שיבולת שועל, פירורי לחם, מים ורוטב סויה. כל השאר הם מרכיבי-טעם, ואתם מוזמנים להשתמש בהם לפי טעמכם והבנתכם. אני רק הייתי ממליץ לא לוותר על הבצל, השום ורצוי גם לא על האגוזים (או גרעינים או צנוברים) – הם משדרגים משמעותית את הטעם וגם מכניסים קצת שומן (כלומר עסיסיות) למנה הרזה הזאת. אני אוהב להוסיף גם תבלינים עזי-טעם כגון פפריקה, צ'ילי, כמון וכדומה, שייתנו קצת יותר "קיק" למנה..

  • מומלץ להכניס את העיסה המוכנה ללילה במקרר. המרכיבים ייקשרו זה לזה ויווצר ממש ״בצק״ שקל מאוד לעבוד איתו ולעצב אותו לכתיתות. לאחר הכיתות, מומלץ להחזיר את הבש״ש למקרר ולהחזיק אותם שם עד קרוב ככל הניתן למועד ההכנה.
    .
  • מומלץ לרדד לכתיתות דקות ככל הניתן (בלי שהן יתפרקו). אחרת הפנוכו עלול להישאר "נא" לאחר הצלייה. זו לא ממש בעיה מבחינת הטעם או הבריאות, אבל עשויים להמצא בחברתכם אנינים למיניהם שיירתעו מזה (אבל לא תהיה להם שום בעיה עם המבורגר בשרי מדיום-רייר. ועוד אומרים שטבעונים הם מוזרים).
    .
  • אם אתם מתכוונים לצלות את הבש״ש על הגריל, משחו אותם היטב בשמן זית לפני הצלייה. האמת שהוא הכי טעים מטוגן בשמן במחבת, ולעזאזל הבריאות..
  • ההמבורגרים עולים על הגריל

    ההמבורגרים עולים על הגריל

    במקום המבורגרים אפשר לעשות ״קבבים״: להוסיף כמות נאה של פטרוזיליה קצוצה וצנוברים לתערובת, ולהתפרע עם תבלינים ״מזרחיים״ – כמון, כורכום, כאלה. אפשר גם לגלגל לצורה של קבב, אבל לא חובה..

  • להגיש בפיתה או בלחמניית המבורגר, בליווי התוספות והרטבים הקלאסיים: טחינה, קטשופ, מיונז (מטופו, אלא מה), חמוצים, עגבניה, חסה, כרוב כבוש וכיו״ב.
    .
  • העיסה הזאת יכולה לתפקד כבסיס לכל מה שאתם נוהגים, כלומר נהגתם, לעשות עם בשר טחון: קציצות ברוטב, ממולאים, לזניה, ספגטי עם כדורי בשר ברוטב עגבניות, מוסקה, מפרום, קובה, צ'ילי קון קרנה (להלן צ'ילי נון-קרנה) וכיו"ב. ואפשר כמובן להשתמש בה כבסיס למגוון רחב של קציצות צמחיות – בתוספת פטריות, עדשים וכו'. לכו על זה.

ואז ללכת לאירוע, להוציא את הקופסה עם ההמבורגרים, לצלות, להכניס ללחמניה (שקנית בדרך כי שכחת את הפיתות בבית) עם תוספות ורוטב, לאכול, לענות על השאלות של כולם ולתת להם לטעום ולהתפעל, לגנוב את ההצגה לחתן השמחה (עם כל הצ׳ארם האיטלקי שלו), להמם את הבחורות שלא מבינות מאיפה הגיע הבחור הרגיש והחמוד הזה, שגם מבשל נפלא ואוהב חיות, לחזור הביתה, לראות כדורגל כל הערב, ללכת לישון ולהתעורר בבוקר לשבוע חדש ולהיזכר שאנשים הם עדיין מטומטמים ערלי לב שאוכלים חיות. מזל שנשארו לי עוד שני המבורגרים לארוחת הערב.

רגע לפני הביס

רגע לפני הביס

 

אודות הכותב

ישי רוזנבאום

טבעוני, אוהב חתולים (אבל גם חיות אחרות) ואופטימיסט נצחי. למרות שבני האדם מתעקשים להוכיח אחרת, עדיין מאמין במין האנושי וביכולתו להפוך את העולם למקום טוב יותר. במקור קיבוצניק, בהמשך תל אביבי, כיום בברלין. אוהב לבשל, לכתוב, לקרוא, לצלם, לצפות בכדורגל, לדבר ולהקשיב. אבל לא הכול בעת ובעונה אחת, כמובן. מנהל תכנים ובונה אתרים באינטרנט. מתעקש שיכנו אותו "סוס"

5 תגובות

להשאיר תגובה