טבעונות – איך עושים את זה?

בניגוד למה שרבים חושבים, זה לא קשה להיות טבעוני, לא דורש ויתורים גדולים מדי, ואין צורך לעבור לעשות את הקניות בחנויות טבע יקרות או לרכוש מוצרים מיוחדים ואקזוטיים. יופיה של התזונה הטבעונית הטובה הוא בפשטותה – עוברים לקנות מצרכי מזון, ולא מוצרי מזון. מצרכי המזון הבסיסיים ביותר, שנמצאים בכל סופרמרקט ומכולת, הם הבסיס של המטבח הטבעוני – ירקות, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים. ואם מוכרחים, אז גם פסטות, מוצרי חלב צמחיים (על בסיס סויה, אורז, שקדים, שיבולת שועל ועוד), בצקים וקמחים שונים, שוקולד (ללא חלב) ועוד. זה נשמע מעט, אבל כל פריט ברשימה הזאת הוא עולם ומלואו של אינסוף אפשרויות. תסתכלו פעם על אגף הירקות המגוון, הצבעוני והמהמם בסופרמרקט, ותשוו אותו לחדגוניות המשעממת של ויטרינת הבשר או מקרר מוצרי החלב.

הנה, עשיתי את זה כבר בשבילכם:

lifeORdeath

כדי לנסות לתפוס את המשמעות היומיומית, הפרקטית, של להיות טבעוני, אני מציע את התרגיל הבא בדמיון מודרך:

נניח שסגרו אתכם בבית לשנה שלמה, בלי שום יכולת לצאת החוצה או לתקשר עם העולם החיצון (רגע, סבלנות, מבטיח שזה לא פרק של "האח הגדול"). הבית מרוהט ומצויד היטב ומכיל כל מה שאתם צריכים כדי להתקיים בלי לצאת החוצה.
לבית יש מטבח גדול, שמכיל את כל הציוד שדרוש לכם – ממכשירי חשמל ועד כלי בישול ואוכל.
מה עוד צריך הבנאדם? אה כן, אוכל.
החוק היחיד בכלא הזה – מדי כמה ימים אתם מקבלים משלוח של מזון. המשלוח הזה כולל אך ורק מזון המבוסס על מצרכים מהצומח – כל אלה שהוזכרו למעלה ועוד.
ועכשיו לשאלה הפשוטה: האם תגוועו ברעב? האם לא תצליחו להתקיים מזה? האם לא תצליחו להפיק מהמזון הזה ארוחות מספקות – משביעות, טעימות ומזינות? בוודאי שתצליחו. והרי גם אם אינכם יודעים או אוהבים לבשל, אתם תלמדו, ותעשו את זה, כי אין ברירה.

זו המהות של מטבח טבעוני וזו הדרך הפשוטה והקלה לטבעונות: פשוט לא מכניסים הביתה מוצרי "מזון" מן המת, וכשעוברים עם העגלה בסופרמרקט, פשוט מתעלמים מאגפי החלב, הבשר והביצים. כל כך פשוט. מדובר, להזכירכם בשלושה מרכיבים עיקריים בלבד שנשארים בחוץ: בשר, מוצרי חלב וביצים. כל השפע שנותר עומד לרשותכם. המגוון הוא עצום והאפשרויות כמעט בלתי מוגבלות. פשוט צריך להעז ולנסות.

ועוד כמה טיפים:

  • תהיו הרפתקנים: בכל קנייה בסופרמרקט, חפשו איזה ירק או פרי או מצרך מזון שלא קניתם מעולם. אפילו אם אין לכם מושג מה לעשות איתו, קנו אותו. אחר כך, בבית, חפשו מתכון באינטרנט. כשבאים עם הגישה הזאת למרכול, מגלים איזה שפע עומד לרשותנו, של מצרכים שמעולם לא חשבנו אפילו לנסות. תזכרו: טבעונות לא מגבילה, אלא באופן מפתיע-משהו עושה בדיוק את ההיפך – מרחיבה את אופקינו הקולינריים ודוחפת אותנו להתנסות.
  • שחקו עם האוכל: זרקו לפח קלישאות ומוסכמות קולינריות ותעיזו. עולם הקולינריה עמוס בקבעונות נצחיים ובשילובים שנחשבים "טובים" או כאלה שהם בבחינת "ייהרג ובל יעבור". השף ג'יימי אוליבר אמר פעם, שכל עוד אתם משלבים מצרכי מזון שאתם אוהבים, גם אם השילובים האלה נחשבים לא קונבנציונאליים, התוצאה הסופית בהכרח תערב לחככם.
  • לחילופין – לכו על הבטוח והמוכר: הרבה מאוד מאכלים שאתם כבר אוכלים, הם טבעוניים למהדרין. חפשו אותם בספר המתכונים הפרטי שלכם. ואם יש בהם מרכיב לא טבעוני – חפשו במה להחליף אותו, או בדקו אם אפשר פשוט להוציא אותו (תופתעו לגלות כמה מרכיבים יש במתכונים שלכם, שפשוט אין בהם צורך). הפשטידה המדהימה שאתם מכינים כל שבוע? אפשר להכין אותה גם בלי ביצים. מבטיח. מתים על פסטה ברוטב שמנת ופטריות? (גם אני) החליפו את השמנת החלבית בשמנת צמחית או בקרם-קשיו. אתם עשויים לגלות שזה אפילו טעים יותר מהמקור… ודוגמאות לא חסרות.
  • תנסו. מה אכפת לכם: לא מובן לפעמים, החשש של אנשים מטבעונות וטבעונים, והתגובות הנרגנות, שלא לומר הבוטות והאלימות. מה בסך הכול מבקשים מכם? לאכול עדשים במקום פרות? לסלק את החלב מהתפריט? יהרוג אתכם לנסות? כנראה שלא (המוות, כידוע, נמצא באגף הלא-טבעוני). קחו את התזונה הטבעונית כאתגר לשבוע, שבועיים, חודש. הדבר הכי "גרוע" שיכול לקרות, זה שתהפכו להיות אנשים חומלים, רגישים, בריאים יותר וידידותיים יותר לסביבה. אכן מחיר בלתי נסבל לוויתור על מנת הבשר היומית…

רוצים עוד? המשיכו לעקוב אחר הבלוג הזה.