טבעונות או נמות

כשאני אומר "טבעונות", למה בעצם אני מתכוון?

כמעט כולם היום מכירים את ההגדרה המילונית: טבעונות פירושה לא לצרוך מוצרים שמקורם מן החי – לא בשר, לא ביצים, לא מוצרי חלב, לא דבש, וגם לא עור, פוך, פרווה, צמר וכיו"ב, וכמובן לא לרכוש מוצרים שנוסו על בעלי חיים. זה המישור הפרקטי, היומיומי. אבל במשפט אחד, כוללני יותר, טבעונות בעיניי פירושה לחיות בהרמוניה עם הטבע ולהשתלב במארג החיים על פני כדור הארץ. לא לפעול נגדם, לא להרוס אותם, לא לבצע בה מניפולציות מעוותות, לא לזהם, לא לראות בהם עוד יעד שצריך לכבוש.
שלושה יסודות עיקריים עומדים בבסיסה של תפיסת העולם הטבעונית: חמלה, בריאות ואיכות סביבה. ולהיות טבעוני פירושו להיות אדם חומל ומוסרי יותר, וכפועל יוצא מכך, גם בריא יותר וידידותי יותר לסביבה, לטבע וליתר יושבי הפלנטה.

חמלה ומוסר

אין ספק כי רוב הטבעונים (כולל כותב שורות אלה) הגיעו לטבעונות מסיבות מוסריות – הרצון להימנע מגרימת סבל ומוות לבעלי חיים. זהו בפירוש היסוד החזק והמהותי ביותר עבור רוב הטבעונים, משום שהוא פונה ישירות אל הרגש ואל הלב, ומפעיל את התכונה שהיא בעיניי האנושית ביותר: החמלה. חמלה היא מושג מפתח בטבעונות. לטעמי זו התכונה שהכי מייחדת אותנו כבני אדם: אין עוד יצור חי שחש חמלה כלפי יצורים אחרים, חוץ מהאדם. ולכן, יותר אולי מכל תכונה אחרת, היא מגדירה אותנו כבני אנוש. מוזר אפוא בעיניי, שאנחנו כל כך מקמצים בה. להיות טבעוני פירושו לנטוש את הדרך האנושית הרגילה והמוכרת של רוע, אלימות ואדישות לסבלם של אחרים, ולאמץ את החמלה כדרך חיים. להיות טבעוני פירושו לא לתת יותר יד לגרימת סבל ומוות לאף יצור חי.

בעיניי, אימוץ החמלה כלפי כל היצורים החיים בלי יוצא מן הכלל, לא רק הופך אותנו לאנשים טובים יותר, אלא גם לחברה טובה יותר. כי מי שרגיש יותר לסבל של בעלי חיים, יהיה רגיש יותר לסבלם של אנשים, ולהיפך – מי שאדיש לסבל של בעלי חיים, יהיה – והננו – אדיש גם לסבל אנושי. אנשים רבים טועים לחשוב, שטבעונים "דואגים רק לבעלי החיים", ולא לבני אדם. זו מסקנה מעוותת ומוטעית (שמגיעה לרוב מאנשים שלא דואגים לא לחיות ולא לבני אדם, אבל נעזוב את זה). כן, הצלת בעלי החיים היא המטרה המיידית, אבל המטרה הגדולה יותר, היא יצירת עולם טוב יותר לכל היצורים שמאכלסים אותו, בלי הבדל מין ביולוגי. עולם שבו כל בני האדם יחושו חמלה כלפי כל יצור חי באשר הוא, יהיה עולם טוב ומוסרי יותר לכולם.

בריאות

העדויות המחקריות הולכות ומצטברות מדי יום. תזונה המבוססת על מצרכים טבעיים מהצומח היא בריאה יותר ונכונה יותר לגוף. יש בכוחה לטפל ולמנוע את המחלות הקשות ביותר שמהן סובל המין האנושי: השמנת יתר, סכרת, מחלות לב, סרטן, פרקינסון, אלצהיימר, בריחת סידן ועוד רבות ו"טובות".
התזונה המערבית ה"רגילה", המבוססת על מזונות מתועשים שמקורם מן החי, גורמת במאה האחרונה לעלייה דרמטית בשיעור התחלואה במחלות שצויינו למעלה. מנגד, אין בנמצא אף מחקר המוכיח כי תזונה צמחית מזיקה לבריאות. כאמור – בדיוק להיפך.

ואם שמים בצד את המחקרים, אפשר פשוט להקשיב לקול ההגיון. הרי מה יותר בריא עבורנו, אם לא מזון טבעי, לא מעובד ולא מתועש, המצוי בסביבתנו הקרובה? שלא תטעו: בשר, מוצרי חלב וביצים אולי נתפסים כמזון "טבעי", אך אלה מוצרים מעובדים ומתועשים. גם אם הפרה גדלה כל ימיה באחו ואכלה רק עשב. ההפקה של מוצרים מן החי, במיוחד היום, נעשית בתהליך תעשייתי, המבצע מניפולציה אכזרית במיוחד על הטבע (הזרעה מלאכותית של פרות; הרעבה החיות והלעטתן בתרופות, או לחילופין – פיטומן במזון מעובד; קטילת אפרוחים זכרים בתעשיית הביצים ועוד ועוד), וגורם להחדרת חומרים רעילים למזון.

ליסוד הבריאותני של הטבעונות יש היבט נוסף, שלא מרבים לדבר עליו, והוא בריאותה של מערכת הבריאות שלנו. זה לא סוד שמצבה של זו לא מזהיר במיוחד, ולא רק בישראל. בתי החולים עמוסים, מחירי ביטוחי הבריאות והתרופות עולים, והרופאים והאחיות נופלים מהרגליים. זה קורה לא רק בגלל ניהול כושל, אלא פשוט בשל העלייה בתחלואה שהוזכרה לעיל. אוכלוסיה בריאה יותר, תוריד את הלחץ ממערכת הבריאות, שתוכל לטפל בנוחות במי שבאמת יזדקק לכך, ולא לקרוס תחת העומס של החולים ב"מחלות השפע" (סוכרת סוג 2, מחלות לב, טרשת עורקים, השמנת יתר וכיו"ב). ובמקביל, עלות ביטוחי הבריאות תרד באופן דרמטי.

איכות סביבה

בשנים האחרונות, כולם מאוד משתדלים לפעול למען איכות הסביבה: ממחזרים, חוסכים בחשמל ובדלק, מביאים לסופרמרקט שקיות בד מהבית וכו' וכו'. אבל כל הפעילות המבורכת הזאת לא שווה כלום, כל עוד אתם ממשיכים לצרוך מוצרי מזון מן החי. גם כאן מצטברות עוד ועוד עדויות מרשיעות: תעשיית המזון מן החי היא כיום אחת התעשיות המזהמות ביותר בעולם. כן. אפילו יותר מה"חשודים המיידיים" כמו תעשיית הכימיקלים, תעשיית הרכב ואחרות.
הנזק וההרס של תעשיית משק החי הם עצומים בהיקפם: הרס הקרקע וזיהום מקורות המים; פליטת גזי חממה (הגורם מספר אחת בעולם בפליטת גזי חממה!); חיסול יערות-עד (כדי לפנות מקום לשטחי מרעה ולגידול תבואה להאבסת בעלי החיים); בזבוז קרקעות ומים (לגידול תבואה כאמור); הרס וזיהום האוקיינוסים בגלל דיג לא מבוקר; פגיעה קשה במגוון הביולוגי של כדור הארץ (שחיוני לשמירה על המאזן האקולוגי) ועוד ועוד.

טבעונות כתפיסה הוליסטית

כל אחד מהיסודות האלה מהווה סיבה מספיק טובה בפני עצמה לעבור לטבעונות. אבל בעיניי, יופיה של הטבעונות הוא באופן בו שלושת היסודות האלה (ויסודות נוספים, שלא הוזכרו בשל קוצר היריעה) משתלבים זה בזה ומהווים תפיסת עולם שלמה, שמנסיוני, קשה מאוד להתווכח איתה (רוב האנשים שנדרשים לכך, נוטים להסיט את הדיון לאפיקים אחרים ולא רלבנטיים, או פשוט פונים לבדיחות או לאמירות  בסגנון "אבל בשר זה טעים"). כפי שנאמר בפתח הדברים האלה, שלושת היסודות האלה משתלבים לכדי חיים הרמוניים יותר עם הטבע ועם כדור הארץ. וזה לא סתם קשקשת "רוחניקית" של מחבקי עצים ואוהבי חיות מטורללים; זו לא דת ולא כת – זו תפיסת עולם המעוגנת היטב במחקרים מדעיים עדכניים, שהולכת לתפוס יותר ויותר מקום בשיח החברתי בעשורים הקרובים. בתקווה, כמובן, שזה לא יהיה מאוחר מדי להציל אותנו מידי עצמנו.

וחשוב יותר ויפה יותר: זה שינוי שמאוד קל לבצע אותו. הוא דורש רק כמה התאמות קטנות באורח החיים שלנו. וכן, כל ההתחלות קשות, אבל מהר מאוד השינויים האלה יהפכו להרגל שלא תצטרכו לחשוב עליו יותר. וההשפעות הטובות של השינוי הן כמעט מיידיות – גם עליכם וגם על הסביבה שלכם. עוד על איך להפוך לטבעוני, כאן >>

לסיכום, יש עוד נושאים רבים שלא הוזכרו כאן, או הוזכרו רק ברמז. למשל – הפרדוקס המעוות של תרומתה של תעשיית המזון מן החי לרעב העולמי; הקשר בין טבעונות לצדק חברתי; בין טבעונות לצרכנות; האופן בו התפיסה הטבעונית לא רק משנה את התפריט היומי של האנושות, אלא מזעזעת את יסודות הכלכלה והחברה, בכך שהיא חושפת את מוקדי הכוח והכסף ומצביעה על האנשים והגופים שמרוויחים הון עתק מגרימת סבל ומוות לבעלי חיים, וזורעים מחלות בקרב בני אדם.
אבל את כל אלה תמצאו בפוסטים בבלוג הזה. אתם מוזמנים להצטרף לדיון >>